10 Jocs populars i tradicionals

A la sessió del passat divendres 14 de maig vam dur a terme l'activitat d'educació física al SAF de la UAB. Tot i que vaig assistir presencialment a la sessió no vaig poder realitzar cap fotografia ni cap altre registre audiovisual, per això primerament explicaré una mica el que vam fer. 
Entre tots i totes vam realitzar diferents jocs proposats pel professor per tal de treballar els jocs populars i tradicionals amb uns materials que vam haver de portar de casa. Vam començar amb un petit joc de circuit amb xapes, després vam fer jocs amb pilotes de tenis (primerament amb parelles i després en grups, vam jugar a jocs com l'arranca-cues, etc. 
 
Durant la sessió va sorgir la diferenciació dels conceptes "joc popular" i "joc tradicional" i vam donar la nostra opinió al respecte i vam arribar a la següent conclusió: un joc popular és aquell que coneix molta gent i el juga molta gent, mentre que un joc tradicional és un joc que s'ha anat jugant de generació en generació i ha perdurat fins a dia d'avui
Amb aquests jocs es pot treballar la competència 7 del currículum, consistent en participar a activitats col·lectives respectant normes pactades pel grup (ja que no hi sol haver cap tipus d'àrbitre). També està estretament relacionat amb la competència 8, practicar activitat física vinculada a l’entorn com una forma d’ocupació del temps de lleure. 
 
A continuació, exposaré alguns dels jocs als que jo havia jugat quan era petit: 
    - Mataconills o joc de matar: consistia a llençar una pilota contra els companys i companyes. La persona que rebia l'impacte estava "morta" o eliminada. Es podia jugar tots contra tots o dos equips enfrontats. 
    - Pica-paret: una persona esta contra la paret i mentre diu: un, dos, tres picaparet; les altres persones han d'anar avançant fins arribar a la persona que està cara la paret. Si aquesta persona veu moure's a algú dels que estan avançant, aquesta persona ha de retrocedir. 
    - Fet i amagar: mentre una persona conta fins a un número acordat, la resta s'ha d'amagar i aquesta persona els ha de trobar. La primera persona que és atrapada serà qui la pari després. 
    - Pilla pilla: una persona "la lleva" i aquesta ha d'aconseguir tocar a la resta. Si una persona és tocada aquest és qui la porta ara. 
 
Posteriorment, he parlat amb la meva mare i m'ha exlpicat que quan ella era nena jugava als següents jocs: 
    - Cintes elàstiques: eren unes cintes que es posaven als peus i es veien diversos moviments mentre es cantava una cançó. 
    - Saltar a corda
    - Churro, mediamanga, mangotero
    - Fet i amagar
    - Pilla pilla
 
Després vaig parlar amb el meu pare, que jugava als mateixos jocs que la meva mare menys a saltar a corda i les cintes elàstiques. En lloc d'això jugava a cromos.

En el cas de la meva mare, he pogut trobar similituds entre alguns dels jocs que trobava jo, com per exemple saltar a corda, fet i amagar i pilla-pilla. Tot i això, hi ha alguns jocs als quals no havia jugat mai com el churro, mediamanga, mangotero o les cintes. Amb el meu pare em passa el mateix que amb la meva mare, tot i que jo també jugava a cromos com ell.

Comentarios

Entradas populares de este blog

14 Cursa d'orientació per la uab